Dobra chmura, czyli jaka? O czym pamiętać, wybierając dostawcę rozwiązań chmurowych

Poznaj Power Cloud od Comarch!

POWER Cloud to redukcja i kontrola kosztów. Płać za to, czego używasz

Przeniesienie systemu informatycznego w środowisko chmurowe pozwala wygenerować duże oszczędności związane z wydatkami na sprzęt. Aby jednak dobrze wybrać dostawcę usług chmurowych, warto zwrócić uwagę na takie wyznaczniki, jak używany przez niego sprzęt, posiadanie (lub nie) własnego data center, a także zasoby ludzkie. O tym, co w praktyce oznaczają te kwestie, opowiadają inżynierowie z firmy Comarch, która świadczy usługi chmurowe w oparciu o infrastrukturę IBM.

Decyzja o wyborze dostawcy usług chmurowych wpływa nie tylko na szybkość pracy systemu po przeniesieniu, ale także na jego bezpieczeństwo. Dlatego tak ważne jest, aby był to podmiot dysponujący zarówno odpowiednim zapleczem sprzętowym jak i ludzkim.

Zalety chmury bazującej na serwerach IBM Power

Usługa Comarch POWER Cloud to gotowe do użycia rozwiązanie zbudowane na platformie IBM Power Systems, służące do zarządzania wirtualizacją i przestrzenią cloudową, które pozwala na wdrażanie chmury dla maszyn wirtualnych IBM AIX, IBM i i Linux działających w środowiskach IBM Power Systems. Rozwiązanie to zawiera elementy oprogramowania o otwartym kodzie źródłowym, co pozwala przedsiębiorstwu lub dostawcy usług na dowolne konfigurowanie i uruchomienia własnej chmury obliczeniowej i infrastruktury pamięci masowej.

– Nasze rozwiązania chmurowe budujemy na obecnie najlepszym na rynku serwerze IBM z serii Power, czyli na Power9. Do tego mamy najszybsze macierze dyskowe wykorzystujące technologię NVMe, dzięki czemu jesteśmy w stanie oferować klientom usługi najwyższej jakości – tłumaczy Tomasz Wachnicki z firmy Comarch.

Oprócz szybkości dużą zaletą infrastruktury IBM jest jej bezawaryjność, co również potwierdzone jest wieloletnim doświadczeniem ekspertów Comarchu. – Ten sprzęt jest na tyle niezawodny, że w ciągu ponad 20 lat pracy spotkałem się z dosłownie jedną awarią sprzętową, która miała wpływ na cykl produkcyjny klienta – przyznaje Daniel Rembiszewski z Comarchu.

Data center i kapitał ludzki

Często zdarza się, że dostawcy rozwiązań chmurowych nie są właścicielami data center, w którym fizycznie znajdują się ich maszyny, a jedynie dzierżawią szafy z serwerami i z tego powodu dostęp do sprzętu ma bardzo wiele osób.

– Comarch sprzęt ma we własnym data center, dzięki czemu w przypadku awarii możemy natychmiast zareagować. Bardzo istotne jest też to, że dostęp do infrastruktury jest ściśle monitorowany i do pomieszczeń z serwerami nie może wejść nikt niepowołany. A nasi pracownicy mają wszelkie potrzebne licencje i pozwolenia, aby móc pracować z danymi wrażliwymi, dzięki czemu możemy obsługiwać firmy ubezpieczeniowe, banki, szpitale i inne tego rodzaju instytucje. Posiadamy szereg certyfikatów potwierdzających naszą wiedzę i umiejętności – mówi Mariusz Kamiński.

Tymczasem aktualnie sytuacja na rynku jest taka, że specjalistów z zakresu tak zaawansowanych rozwiązań IT jest niewielu. Wynika to m.in. z tego, że sprzęt jest bardzo drogi i wielu uczelni nie stać na to, żeby kształcić na nim studentów. – Ciężko jest zdobyć doświadczenie w pracy przy systemach takich jak IBM Power9. Zwykle po prostu trzeba trafić do firmy, w której jest taki sprzęt i wtedy dopiero, najlepiej pod skrzydłami kogoś starszego, uczyć się ich w praktyce. U nas jest to o tyle ułatwione, że zespół nie jest rozsiany po całej Polsce, dzięki czemu współpraca jest znacznie szybsza i efektywniejsza, także w sytuacjach kryzysowych – przyznaje Jacek Bednarek z Comarchu.

Ekspert dodaje, że w skali globalnej polityka producentów zaawansowanych rozwiązań IT się zmienia i m.in. sprzęt IBM zaczyna być bardziej dostępny, czego przykładem mogą być serwery OpenPower, mające na celu spopularyzowanie takich technologii jak POWER9, NVIDIA NVLink czy CAPI. – To krok w dobrą stronę i być może dzięki temu pojawi się więcej specjalistów, ale stanie się to nie szybciej niż za 5 – 6 lat. W Comarch mamy to szczęście, że zatrudniamy wielu młodych pracowników, ale także doświadczonych administratorów, co pozwala nam już teraz wymieniać się wiedzą i doświadczeniem. Dzięki temu jesteśmy w stanie świadczyć usługi na najwyższym poziomie – dodaje Jacek Bednarek.

Dowiedz się

jakie rozwiązania będą odpowiednie dla Twojej firmy

White Paper przygotowali eksperci